Vokietija siekia judėti elektra

Vida Januškaitė / Berlynas / 2015-01-07 /

Vokietija siekia tapti pavyzdine šalimi elektromobilių srityje. Vyriausybė užsibrėžė tikslą iki 2020 m. šalies gatvėse matyti riedant milijoną elektros energiją naudojančių automobilių. Planai įgyvendinami kiek lėčiau nei norėtųsi, bet sistemingai.

Nuo 2015-ųjų pavasario Vokietijoje planuojama įvesti mokesčių lengvatas įmonėms, įsigyjančioms elektra varomus darbinius automobilius. Pusę šio automobilio kainos tais metais, kai bus įsigytas, įmonės galės išskaičiuoti iš sąnaudų. Tai numatyta nacionaliniame energijos vartojimo efektyvumo veiksmų plane, sudarytame Vokietijos ūkio ministerijos. Vertinama, kad toks žingsnis nesmarkiai sumažins pajamas iš mokesčių, tačiau teigiamai paveiks aplinkos kokybę šalyje. 

Kol kas nėra labai populiarūs

Skatindama elektromobilių populiarumą Vokietijos Vyriausybė siūlo savivaldybėms rezervuoti nemokamas stovėjimo vietas miestų centruose ir leisti elektromobiliams didmiesčiuose naudoti iki šiol tik viešojo transporto autobusams skirtas eismo juostas. Toks pasiūlymas savivaldybių kol kas nežavi. Ypač didžiųjų miestų vadovai nemato tikslo suteikti tokias lengvatas asmeniniam transportui, kai visais būdais stengiamasi privilioti kuo daugiau keleivių į viešąjį transportą, siekiant išvengti spūsčių. 

Ne tokios didelės paklausos, kaip buvo tikėtasi, elektromobiliai Vokietijoje sulaukia dėl keleto priežasčių: kartą įkrauti jie vis dar gali nuvažiuoti ganėtinai nedidelį atstumą, be to, elektromobilių kaina yra didelė, o infrastruktūra, t. y. galimybės įkrauti, ne per geriausios. 2014 m. Vokietijoje buvo registruota apie 100 tūkst. elektromobilių bei hibridinių automobilių. Pastarieji naudoja ir vidaus degimo variklį, ir įkraunamą energijos saugojimo sistemą. „Grynų“ elektromobilių Vokietijoje 2014-ųjų kovą buvo įregistruota apie 14 tūkstančių. Gan toli iki milijono...

Itin paklausi elektromobilių nuoma

Nors privatūs asmenys dar gan retai įsigyja elektromobilius, yra sričių, kuriose šių ekologiškų ir ekonomiškų transporto priemonių paklausa didėja. Viena iš jų – trumpalaikė automobilių nuoma, angliškai vadinama „carsharing“. Didmiesčiuose, tokiuose kaip Berlynas, Hamburgas, Miunchenas, itin populiaru spontaniškai išsinuomoti automobilį, kai reikia nuvažiuoti trumpą atstumą. Išmaniojo telefono programėlėje užsakovas gali matyti, kur netoliese jo esamos vietos stovi toks automobilis. Nario kortele jis automobilį aktyvina ir gali važiuoti apsipirkti, į oro uostą ar kur kitur, o atvažiavęs į vietą – tiesiog palikti automobilį ten stovėti: vėliau jį čia ras kitas užsakovas. 

Viena iš žinomiausių trumpalaikės automobilių nuomos bendrovių Vokietijoje yra „car2go“, kas išvertus reikštų „automobilis išsinešti“. Tai bendra automobilių gamintojo „Daimler“ bei automobilių nuomos įmonės „Europcar“ bendrovė, naudojanti vis daugiau elektromobilių. „Daimlerio“ koncerno gimtinėje, Pietų Vokietijos mieste Štutgarte, netgi visi 500 bendrovės „car2go“ automobilių yra elektromobiliai. Žinoma, šiuose didmiesčiuose yra gerai išplėtota įkrovimo stotelių infrastuktūra; kadangi trumpalaikės automobilių nuomos taisyklėse nurodoma, jog neleidžiama išvažiuoti už miesto ribų – netrukdo ir nedidelių elektromobilių ribotos galimybės įveikti ilgesnį atstumą neįkrovus. Beje, už tokią trumpalaikę automobilių nuomą atsiskaitoma pagal laiką, o specialios programėlės parodo, kur yra artimiausia įkrovimo stotelė. Ten ir galima palikti naudotą elektromobilį. Dauguma Vokietijos didmiesčių remia šią automobilių dalijimosi idėją ir leidžia juos nemokamai statyti. Ypač didmiesčiuose, kur visais įmanomais būdais stengiamasi sumažinti spūstis, palankiai sutinkamas kiekvienas žingsnis, mažinantis privačių automobilių judėjimą.

Elektrobusai ir šiukšliavežės

Vis daugiau savivaldybių išbando ir elektrobusus bei hibridines šiukšliavežes. Kol kas tik pavieniuose miestuose, pavyzdžiui, Hamburge bei Drezdene, elektrobusai važiuoja visą tam tikrą maršrutą. Daugiau jie naudojami mažuose mikrorajonuose ar gyvenvietėse, mat tokio nedidelio elektrobuso galimybės ribotos: jis gali nuvažiuoti apie 120 km ir visiškai išsikrovęs vėl įsikrauna per 3 valandas. 


Berlynas jau turi 1200 elektromobilių bei 220 įkrovimo stotelių

Yra savivaldybių, nusprendusių investuoti į aplinką tausojančią techniką ir pasiruošusių mokėti kur kas daugiau, kad šiukšlės jų miesteliuose būtų išvežamos tyliai. Tokį sprendimą priėmė ir Gepingeno, esančio netoli Štutgarto, meras. Jis nepagailėjo 320 tūkst. eurų už hibridinę šiukšliavežę su 120 KW elektros varikliu bei 300 AJ dyzeliniu varikliu, nors paprasta šiukšliavežė būtų kainavusi perpus pigiau. Naudojant naują mašiną, meras tikisi sutaupyti 30 % dyzelino, o teigiami rezultatai matyti, tiksliau sakant – girdėti, iškart. Hibridinė šiukšliavežė dirba kur kas tyliau ne tik važiuodama, bet ir keldama konteinerius, nes ir keltuvas naudoja elektrą. 

Elektromobilių lenktynės Berlyne

Ne tik elektromobilių bandymas praktikoje, bet ir su jais susiję tyrimai, naujų technologijų plėtra negalėtų vykti be Vyriausybės finansinės paramos. 2015 m. biudžete tam skirti 67 mln. eurų. 

Šių metų gegužės 30 d. Berlyne, kuris save vadina elektromobilių pirmūnu, vyks pirmojo elektromobilių „Formulė E“ sezono 8-asis etapas. Lenktynės vyks istorinėje vietoje: nebeveikiančiame Tempelhofo oro uoste pačiame miesto centre. Naudojant laikinąsias konstrukcijas čia bus įrengta 3 km ilgio trasa vien tik elektra varomiems lenktyniniams automobiliams. Berlyno Senato ūkio bei technologijų senatorė Kornelija Yzer džiaugėsi tokia puikia galimybe pristatyti savo miestą kaip elektromobilių sostinę. Turėdamas 1200 elektromobilių bei 220 įkrovimo stotelių Berlynas tikrai turi kuo pasidžiaugti. Beje, lenktyniniai elektromobiliai net lėkdami didžiausiu greičiu ne tik kad neteršia aplinkos išmetamosiomis dujomis, bet ir kelia labai mažą triukšmą. Kažin ar aistringiems lenktynių mėgėjams čia nepritrūks variklių griaudėjimo ir anglies monoksido smarvės. Jiems beliks pasitenkinti padangų gumos degėsių kvapu.